One of the World's Most Spectacular Driving Tours - Reisverslag uit Saskatchewan River Crossing, Canada van JutenJulnaarCanada - WaarBenJij.nu One of the World's Most Spectacular Driving Tours - Reisverslag uit Saskatchewan River Crossing, Canada van JutenJulnaarCanada - WaarBenJij.nu

One of the World's Most Spectacular Driving Tours

Door: Sylvia

13 Juni 2017 | Canada, Saskatchewan River Crossing

Dat is The Icefields Parkway volgens National Geographic en ze hebben gelijk!
Voor vertrek maken we (alweer) keuzes uit de vele bezienswaardigheden. Dat valt niet mee maar we kunnen het uiteindelijk aardig goed over de dag verdelen. Onze eerste stop is bij Peyto Lake. Om daar te komen, lopen en glibberen we over een steil pad naar boven dat vaak bedekt is met een flinke ijslaag. We zijn op een hoogte van ruim 2100 meter en de omgeving doet winters aan. Het meer wordt gevoed door gletsjerwater en heeft daardoor een intens blauwe kleur. Wat een geweldig uitzicht. Dan toch maar een keertje samen op de foto...

Op tweederde van onze tocht komen we bij Columbia Icefield Centre aan waar we een excursie hebben geboekt naar Athabasca Glacier. Er blijkt dat er een wachttijd van anderhalf uur is en daar zijn we niet zo blij mee. Als de trip dan eindelijk begint, gaan we eerst met een gewone bus een eind de berg op. Daarna stappen we over in de Ice Explorer, dit is een speciaal voertuig op hele grote wielen met een grof profiel dat steile hellingen van ijs op en af kan. Op de gletsjer mogen we er uit en we schuiven voorzichtig rond om foto's te maken. De maximale dikte van het ijs is ongeveer 300 meter en ondanks regelmatig hevige sneeuwval trekt de gletsjer jaarlijks circa 7 meter terug. Dit bezoek is absoluut de moeite van het wachten waard, een aanrader. En ja hoor, we staan weer samen op de foto.

Als we onze reis vervolgen, komen we onverwacht langs de Tangle Falls. Deze staat niet vermeld bij de hoogtepunten of bezienswaardigheden maar wij vinden de waterval heel mooi en stoppen dan ook. Op ons lijstje staan wel de Sunwapta Falls en de Athabasca Falls. Bij de laatste verwonderen we ons over de kracht van het water.

Vandaag zien we een aantal dieren: bighornsheep, een berggeit en een carabou. Het lijstje groeit eindelijk. Vroeg in de avond arriveren we bij 'onze' bungalow in Jasper waar we ook nog elks op het park zien.

• 16 Juni 2017 - 07:22

Astrid:

Wat ontzettend leuk om jullie reis zo te kunnen volgen! En wat een prachtige dingen hebben jullie al gezien in zo'n korte tijd! Voor mij ook echt een feest van herkenning....en dat maakt het extra leuk! Om die beren op (een beetje ) afstand te houden kun je altijd nog een leeg blikje vullen met stenen, dichtplakken en schudden maar! Want de hele dag schreeuwen of zingen lijkt me ook niet wat. Meden, geniet van al dat moois en ik ben benieuwd naar de volgende reisverslagen!

• 16 Juni 2017 - 09:37

Cees En Ineke:

Wat een prachtige reis zijn jullie aan het maken.En de foto s zijn geweldig.De natuur is daar zo te zien nog heel ongerept en hopelijk blijft dat zo.Nog heel veel plezier en geniet van al dat moois.

• 16 Juni 2017 - 17:48

Anne-Marie En Hans:

Ik val in herhaling maar............wat is het er mooi en wat genieten jullie en ervaren weer hele andere avonturen als in Nieuw Zeeland. Geweldig hoor.
    Heerlijk om een beetje mee te reizen met jullie!
    Nog lekker niet op de helft meiden! genieten maar!!!!!!!

• 16 Juni 2017 - 22:26

Paula:

Hoi dames, wat is het toch een fantastisch mooi land hé, ik weet zeker dat jullie ontzettend genieten want door jullie foto's geniet ik ook weer net zo hard mee. Mis het nog steeds daar ! Lekker blijven genieten en geef een Grizzlybeer een knuffel van mij

• 30 Juni 2017 - 15:06

Henny:

Ben weer terug uit Spanje en loop wat achter met jullie belevenissen maar haal het in . Zeker bij het zien van die prachtige foto's wil je er steeds maar meer zien. Genietze