Head-Smashed-In - Reisverslag uit Fort Macleod, Canada van JutenJulnaarCanada - WaarBenJij.nu Head-Smashed-In - Reisverslag uit Fort Macleod, Canada van JutenJulnaarCanada - WaarBenJij.nu

Head-Smashed-In

Door: Wilma en Sylvia

10 Juni 2017 | Canada, Fort Macleod

Vandaag verkassen we zo'n 350 kilometer van het zuiden naar het noorden. Onderweg bezoeken we een indrukwekkend werelderfgoed van de indianen: Head Smashed-In Buffalo Jump. Lang geleden dreven de Blackfoot-indianen buffalo's over de kliffen. Een jonge dappere indiaan wilde kijken hoe de buffalo's over de rand van de kliffen duikelden. Hij stond onder de beschutting van een overhangende rots en zag hoe de grote beesten vielen. De jacht was die dag ongewoon goed en terwijl de karkassen zich opstapelden, raakte hij bekneld tussen de dieren en de klif. Toen zijn volk met de slacht begon, vond men hem met zijn hoofd gecrashed door het gewicht van de buffalo-karkassen. Daarom heet deze plaats Head Smashed-In.

De Blackfoot-indianen doodden de buffalo's om de strenge winter door te kunnen komen. Zij gebruikten alles van de dieren. Het vlees en de organen als eten, de huid voor kleding en tipi's, en de botten voor werktuigen. De indianen hebben de Buffalo Jump meer dan 5.000 jaar uitgevoerd. De jacht vond plaats in het najaar, wanneer de dieren volvet waren. De hele stam was betrokken bij de zorgvuldige voorbereiding en bij de uitvoering van de jacht. Met recht teamwork dus. De jacht mislukte ook wel eens, wat dan honger in de winter betekende. Rond 1850 begonnen de blanken zich te mengen in de buffalojacht. Zij gebruikten echter paarden en geweren. De buffalo's werden voor de huiden geschoten, of zelfs alleen voor het plezier. Binnen 50 jaar zijn meer dan 10 miljoen buffalo's teruggebracht tot een paar tienduizend dieren. De Blackfoot-indianen waren hun levensbron kwijt. Het is hen gelukt om in de huidige maatschappij een nieuw bestaan op te bouwen.

We zijn langer bij Head Smashed-In gebleven dan de bedoeling was. Rap in de auto, want we moeten nog zo'n 300 kilometer rijden. Onderweg gaat het regenen en het weer wordt steeds slechter. De temperatuur duikelt terug van 25 graden naar 4 graden. Canmore ligt tussen de Rocky Mountains, maar de bergen zie je niet door de nevel die er hangt. Later op de avond trekt de lucht open. We zien een prachtig winters tafereel. De zonsondergang geeft de bergen een gouden gloed.

• 12 Juni 2017 - 07:30

Lianne:

Indrukwekkend Head Smashed Inn!! En geweldig die verschillen na slechts een paar uur rijden!

• 12 Juni 2017 - 09:15

Marie-Paule:

Hoi meiden

Leuk om iets te lezen over de geschiedenis van het land. Zeker als je de foto's er dan ook nog bij ziet.
    Vee plezier verder.
    Groetjes, Marie-Paule

• 12 Juni 2017 - 09:38

Yvonne:

Ik dacht, al waar blijven de berichtjes uit Canada, maar daar zijn ze toch. De foto's zijn zeer indrukwekkend hoor. En leuk de verhalen er bij. Ik zie uit naar de volgende. Veel plezier!!

• 12 Juni 2017 - 19:14

Wil Goverde:

Hallo dames,
    De link van jullie tocht door Canada kregen we van Jan en Toos Goverde!
    Onze dochter woont in Calgary, daar zijn we twee keer geweest, dus ook een en ander in die omgeving gezien!
    We volgen jullie dus met interesse en wensen jullie nog veel prachtige dagen!
    Groeten uit Dordrecht

• 12 Juni 2017 - 20:20

Anne-Marie En Hans:

Ha die Jut en Jul. Fijn dat de links nu automatisch doorkomt! Ik had er toch gemist zag ik nu.
    Jammer dat die berenbel zo goed werkt Wilma! Ik verwacht toch nog wel een foto van een of andere beer hoor! Wat een natuurgeweld komen jullie toch weer tegen.
    En kanjers zijn jullie ook. Zo'n temperatuur verschil in een dag overleven!
    We genieten van jullie verhalen en fotoos. Ga vooral zo door.
    Nog heel veel plezier en geniet ze!
    Groetjes Hans en Anne-Marie

• 14 Juni 2017 - 13:54

Ans:

Hallo reizigers,

Wat een prachtige verhalen en mooie foto's,
    Kan me voorstellen dat het echt genieten is ⛄️
    Nog veel plezier verder ,

Groetjes,