Rockies meet prairie - Reisverslag uit Waterton Lakes, Canada van JutenJulnaarCanada - WaarBenJij.nu Rockies meet prairie - Reisverslag uit Waterton Lakes, Canada van JutenJulnaarCanada - WaarBenJij.nu

Rockies meet prairie

Door: Sylvia

07 Juni 2017 | Canada, Waterton Lakes

Vanochtend halen we de huurauto op en zoeken eerst een supermarkt voor een koelbox, ijs en diverse boodschappen. Als dat alles binnen is, nemen we op advies van Tom (inderdaad, onze taxichauffeur bij aankomst) een alternatieve route in plaats van de highway zuidwaarts naar Waterton Lake NP. We stappen nu voor verder reisadvies over op TomTom (dankjewel Marja en Tien). Deze navigatie doet het beter dan die van de huurauto. We zijn trouwens erg in onze nopjes met de Ford Escape.

We rijden met onze pk's over de prairie en zien in het westen de Rocky Mountains liggen. Twee compleet verschillende landschappen ontmoeten elkaar hier. Een indrukwekkend gezicht. We houden een tussenstop bij de Bar U Ranch. Één van de eerste en langst bestaande grote ranches in Canada, opgericht in 1882. Hier krijgen we een aardig beeld van hoe het leven er vroeger aan toe ging. Verschillende gebouwen (o.a. keuken, postkantoor, hoefsmid en stallen) zijn ingericht volgens die tijd. In de stallen van de werkpaarden staan paarden waar wij niet overheen kunnen kijken, wat een krachtige dieren.

Vervolgens rijden we door naar het Bear Mountain Motel in Waterton. Na de suite in Calgary is onze kamer erg klein en minimaal ingericht. Als een van ons beweegt, dan moet de ander mee bewegen (dus opzij gaan). Wat heel fijn is, de bedden zijn goed.

's Avonds gaan we nog even op 'berenjacht' maar helaas zonder resultaat.

De volgende dag wandelen we, na een eigen gemaakt ontbijt, naar het vertrekpunt van onze 'cruise' over het Upper Waterton Lake. Het is heerlijk weer en het meer is spiegelglad. We weten zitplaatsen op het bovendek te bemachtigen en kunnen van daaruit prima foto's maken.

We varen van de noordpunt naar de zuidpunt van het meer en steken daarbij de grens tussen Canada en de USA over. Aan beide kanten van het meer loopt een kale strook tussen de bossen door om de grens te markeren. Bij de zuidpunt aangekomen, mogen we een half uurtje aan wal op Amerikaanse bodem (Montana). Als je daar verder wilt gaan wandelen, dan moet je eerst langs de douane. Daarvoor hebben we niet genoeg tijd, dus we kijken wat rond. Bij een uitkijkpost liggen allerlei stempels waar een aantal mensen druk mee in de weer is om hun paspoorten te 'versieren'. Wij laten het kleuterklasje links liggen. Tijdens de terugvaart steekt er een stevige wind op. Wat hebben we een geluk, dat we voor de ochtend hebben gekozen. Als we aanmeren zien we een aantal herten op hun dooie gemak door het dorp lopen en alles kaal vreten.

Vanmiddag maken we een wandeling naar de Cameron Falls. De afgelopen winter is er veel sneeuw in de Rockies gevallen en dat zorgt voor veel smeltwater en spectaculaire watervallen. Op de weg terug stuiten we op een aantal dikhoornschapen die breeduit op de weg lopen en het autoverkeer ophouden.

Aan het einde van de middag gaan we nogmaals op berenjacht. We hebben weer geen succes. Maar als we op de terugweg zijn en juist op een moment dat je het niet verwacht, ziet Wilma een bruine beer. Zij kan een vinkje op haar lijstje zetten!

• 11 Juni 2017 - 09:22

Lianne:

Ziet er allemaal geweldig uit. Voordeel van het voorjaar is natuurlijk wel dat de watervallen spectaculair zullen zijn. En inderdaad het meeste wild spot je tegen te avond! Dan verkassen ze blijkbaar! Ik hoop dat jullie nog veel wild kunnen afvinken. Groetjes.