Calgary, een mooie start van onze reis - Reisverslag uit Calgary, Canada van JutenJulnaarCanada - WaarBenJij.nu Calgary, een mooie start van onze reis - Reisverslag uit Calgary, Canada van JutenJulnaarCanada - WaarBenJij.nu

Calgary, een mooie start van onze reis

Door: Wilma

06 Juni 2017 | Canada, Calgary

Het is heerlijk weer. Boffen dus! We gaan vandaag te voet de stad in. Volgens Tom, onze taxichauffeur van gisteren, is Calgary in 50 jaar tijd gegroeid van 300.000 naar 1,5 miljoen inwoners. Calgary ligt op het kruispunt van een belangrijke noord-zuidelijke snelweg en een belangrijke oost-westelijke snelweg. Oliemaatschappijen en banken zijn prominent aanwezig. Vandaar al die hoge gebouwen in het centrum. Veel van die gebouwen zijn op zo’n 6 meter hoogte onderling verbonden via een luchtbrug, zogenaamde skywalks. Calgary heeft 16 kilometer van dergelijke luchtbruggen. In de winter wordt hier veel gebruik van gemaakt. Is wel zo handig om warm en droog aan de overkant te komen!

Eerste stop is de Calgary Tower. Zo’n 191 meter hoog, met mooi uitzicht over de stad en omgeving. We zien de Olympic Oval beneden ons, en in de verte liggen de Rocky Mountains. Er is een doodeng glazen platform waar je op kunt staan om naar beneden te kijken. Brrr, mij niet gezien. Dat laat ik over aan Sylvia! We ontmoeten er twee goede vrienden, Ed Beaver en John Elk. Dus dat is al geregeld, Ineke!

Vanuit de Tower steken we over naar het Glenbow museum. Een echte aanrader wanneer je naar Calgary gaat. Veel informatie en bezienswaardigheden over de oorspronkelijke bewoners, de indianen, en over de mensen die zich 150 jaar geleden in Canada vestigden. Daarnaast zijn er ook nog andere tentoonstellingen zoals over wapens door de eeuwen heen. De opzet maakt het boeiend.

Voor de lunch belanden we bij een Ierse pub. Volgens Tom konden we de eerste twee dagen beter geen alcohol drinken, door de combi jetlag/1000 meter hoogte waarop Calgary is gelegen. Maar ja, de Ierse pub had Smithwicks van de tap, dus een kleintje moet kunnen… En het was heerlijk!

Na de lunch lopen we richting het park aan de Elbow rivier. Wandelen door Calgary is een ervaring op zich. De stratennummering is Amerikaans van opzet. Is makkelijk, als je het systeem eenmaal door hebt. Voetgangers zijn hier heilig! Je hebt de gewone oversteekplaatsen met een voetgangersstoplicht zoals wij dat kennen. Maar wat bijzonder is: je hebt ook een oversteek waarbij je op een knop drukt en boven de rijbaan gaat dan een geel knipperlicht branden. Vervolgens kun je meteen oversteken. Dit troffen wij gisteren direct na aankomst. Aanvankelijk wisten we niet wat te doen, maar dat kijk je snel af van andere voetgangers. Die Canadezen moeten zich toch een hoedje schrikken als ze ooit in Nederland voetganger zijn.

• 07 Juni 2017 - 09:23

Marie-Paule:

Hoi Wilma en Sylvia
    Leuk om jullie reis zo te kunnen volgen. Een beetje jaloers ben ik wel hoor.
    Ik vind jullie nieuwe vriendjes erg leuk. (ha ha)
    Op zo'n glazen platform hebben wij in Madeira ook gestaan, eng maar wel erg spannend om te doen. Het uitzicht dat je dan hebt is wel heel speciaal.
    Geniet verder van jullie reis, dan geniet ik van jullie verslagen.
    Liefs, Marie-Paule

• 07 Juni 2017 - 14:43

Corry:

Jut en Jul,
    Een beetje jaloers..... ik zie groen!
    Fijn dat jullie goed zijn aangekomen en zo te zien gaan jullie een geweldige reis tegemoet.
    Heel veel plezier en ik blijf jullie volgen.
    Groet
    Corry

• 07 Juni 2017 - 23:39

Anne-Marie En Hans:

Nou meiden zo te zien bevalt het jullie al prima! Spannend fotootje op de glazen brug Sylvia. Wel gaaf om daar zo te staan. De oversteekplaatsen zijn ook wel bijzonder.Ik leer zo van alles bij op mijn oude dag.
    Blijf vooral zo doorgaan en doe vooral geen dingen die ik ook niet zou doen Jut en Jul.
    Veel plezier!