Wij vertrekken! - Reisverslag uit Schiphol, Nederland van JutenJulnaarCanada - WaarBenJij.nu Wij vertrekken! - Reisverslag uit Schiphol, Nederland van JutenJulnaarCanada - WaarBenJij.nu

Wij vertrekken!

Door: Wilma

05 Juni 2017 | Nederland, Schiphol

Eindelijk is 5 juni aangebroken. De reis is in december geboekt en dan is het lang wachten tot het zover is. Met het taxibusje van De Groen gaan we naar Schiphol. Op tweede pinksterdag zit er ’s ochtends om half acht geen kip op de weg, dus dat gaat vlot. Ook het inchecken verloopt snel. Om half tien hebben we de volledige incheck achter de rug. Wat zijn de procedures enorm veranderd. Als passagier check je nu zelf je bagage in, je print de bagagelabel, ondergaat een bodyscan en je scant zelf je paspoort bij de douane. Door de andere zijde wordt veel geobserveerd, vastgelegd op film en vragen gesteld. Onze rugzakken werden nauwkeurig onderzocht. Fototoestel moest eruit gehaald en bij beide toestellen werd de lensdop eraf gehaald. Triest dat al deze maatregelen noodzaak zijn.

Dit keer vliegen we voor het eerst met KLM en dat was prima in orde. In het vliegtuig werd een declarationformulier uitgedeeld. Op dat formulier moet je invullen waarom je naar Canada gaat, voor hoelang en of je iets invoert. Natuurlijk voeren we niets in. Alhoewel… Net voor de landing werd omgeroepen goed na te gaan of je niet per ongeluk fruit, groente, vlees etc. bij je had. Canada is zeer streng op de import hiervan. Er staan hoge boetes op. Op het vliegveld wordt zelfs met speciale biohonden gepatrouilleerd. Ik besluit om een boterham met kaas maar in het vliegtuig achter te laten. Een wijs besluit, want die staat inderdaad op de verboden lijst! We komen zonder problemen door de douane heen.

Op het vliegveld van Calgary staat een taxi voor ons klaar. Chauffeur Tom heet ons welkom en brengt ons naar het hotel. Tijdens de rit vertelt hij enthousiast over Calgary en de omgeving. We proberen alle tips te onthouden. (Daar komen we nog op terug!) In het hotel hebben we een gigantisch grote suite. Twee slaapkamers, badkamer, woonkamer en een keukentje. De bedden zijn ook gigantisch groot èn hoog. Wanneer ik op de rand van het bed zit, kom ik niet met mijn voeten op de grond!
We gaan in de buurt van het hotel eten. We zijn moe, maar proberen zo lang mogelijk op te blijven. Om half acht lukt dat niet meer en gaan we naar bed. Het is dan in Nederland half vier in de nacht. Het was een lange reisdag dus!

• 08 Juni 2017 - 20:44

Anne-Marie En Hans:

Nog even een reaktie op jullie reis. Lekker vlot gegaan dus en inmiddels al weer 3 volle dagen in Canada.
    Geniet er van. Het is voorbij voordat je er erg in hebt!

• 14 Juni 2017 - 22:37

Henny:

Het is verstandig om jullie goed te checken natuurlijk want die brave meisjes kunnen best wat te verbergen hebben.
    Je zegt het zelf Wilma: een lekkere hollandse boterham met kaas

Genieten kan beginnen